Engelska v.21

Engelska till fredag 27/5. (läxan går vi igenom på måndag 23/5)

  1. Do (som betyder gör eller göra) måste användas när man ställer frågor.

Till exempel:

Do you like football?          Tycker du om fotboll?

Do you play golf?               Spelar du golf?

What sports do you like?   Vilka sporter tycker du om?

Yes, I do.                             Ja, det gör jag.

No, I do not.                       Nej det gör jag inte.

eller

No, I don´t.                         Nej det gör jag inte.

  1. Kan och kan inte

Can you play the piano?     Kan du spelapiano?

Yes, I can.                           Ja, det kan jag.

No, I cannot.                      Nej, det kan jag inte.

eller

No, I can´t.                         Nej, det kan jag inte.

På fredag kommer ni att få en text där ni ska kunna skriva in do, don´t och can, can´t på rätt plats i texten

 

Kommentera

